کد مطلب:295128 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:97

پنج تن آل عبا


عن ابی سعید الخدری: «عن النبی صلی اللَّه علیه و آله و سلم فی قوله تعالی: «انما یرید اللَّه لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا» قال: جمع رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله و سلم علیا و فاطمة و الحسن و الحسین علیهم السلام، ثم ادار علیهم الكساء فقال: هولاء اهل بیتی، اللهم اذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا، و ام سلمة علی الباب. فقالت: یا رسول اللَّه! الست منهم؟ فقال: انك لعلی خیر (او الی خیر)،

خطیب بغدادی در كتاب تاریخ خود می گوید: ابی سعید خدری درباره آیه «انما یرید اللَّه لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیراً» گفت: پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم، علی و حسن و حسین و فاطمه علیهم السلام را جمع كرد. سپس بر روی آنها یك عبا قرار داد و فرمود: خدایا! اینان، اهل بیت من هستند، رجس و پلیدی را از آنها بردار و آنان را پاكیزه گردان.

ام سلمه در این هنگام نزدیك در ایستاده بود عرضه داشت: یا رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله و سلم آیا من هم در بین آنها هستم؟ پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: تو در بین ایشان نیستی، اما از نیكان می باشی.» [1] .

حدیث كساء، از روایات مشهور است. این روایت در میان شیعیان از شهرت خاصی برخوردار است. مفاتیح الجنان را كه ورق بزنیم به حدیث كساء می رسیم، یعنی حدیث كساء در دل ادعیه ی ما جای گرفته است و كمتر حاجتمندی است كه در مواقع اضطرار به حدیث كساء پناه نبرد.


[1] فاطمه الزهراء من المهد الي اللحد، ص 100 از الخطيب البغدادي في تاريخه ج 10.